bio cees ten thije

 
 

“Creativiteit, ondernemerschap, samen met anderen nieuwe producten ontdekken, verzinnen, onderzoeken, maken en ontwikkelen, experimenteren, succes (h)erkennen, falen en verdriet omarmen, de zin en onzin van alles, goed luisteren en in de diepte uitwisselen, leren en plezier maken zijn de elementen van mijn leven en mijn werk.

Ik beschouw mijzelf als een creatieve geest met een scherp oog voor detail. Een typische geesteswetenschapper met veel verschillende interesses en een brede kennis. In het bijzonder de menselijke geest en zijn schepsels. Ik studeerde Kunstgeschiedenis - vroeg moderne Nederlandse beeldende kunst - aan de Universiteit Utrecht. Vakmatig ben ik opgeleid in ervaringsgerichte coaching, training en de ontwikkeling van learning programma’s. Ik beschik over verschillende methoden en interventies voor wisselende doelgroepen. Ik ben gevormd in een ondernemend gezin waarin persoonlijke ontwikkeling, kunst, cultuur en muziek en een tikkeltje antroposofie centraal stonden. Mijn levensgeschiedenis en -ervaring sluit aan bij een diversiteit aan persoonlijke en professionele thema’s, struggles, vragen en doelen.

Mijn nest
Ik groeide in Twente op als jongste (1967) in een gezin van professionals en ondernemers in mensenwerk. Ik kom langs de kant van mijn moeder en grootmoeder voort uit een 150-jarige familiecultuur van verheffing, emancipatie, ontstijging en talentontwikkeling en -toepassing. En uit een gezinscultuur waarin zelfonderzoek en persoonlijke ontwikkeling centraal stonden. Dit waren de jaren ‘70 van onder meer New Age en NLP. Met name mijn vader was volop hiermee bezig.

Mijn vader was blind. Hij werkte als fysiotherapeut, life coach en als acupuncturist. Hij leefde mij voor om mijn hart te volgen en te woekeren met mijn talenten. Een mooie levensles die ik meekreeg. Die ik toen overigens nog niet zo goed begreep. De kwartjes vielen pas later. Hij liet ook zien dat een visuele handicap geen belemmering hoeft te zijn om dromen te realiseren. Mijn vader richtte twee praktijken op en stichtte een gezin met drie kinderen. Verder volgde hij tal van aanvullende opleidingen (o.a. NLP Master, Reiki Master, Hypnotherapie, Spiritisme etc.), was hij een begenadigd pianospeler en organist en nam hij gerust plaats aan het roer van onze zeilboot. Doelen stellen, doorzettingsvermogen, blijvend ontwikkelen, aanpassen, opkomen voor jezelf, ondernemen, vertrouwen, loslaten, dat er meer is dan je kunt zien, dat leerde hij mij. En: zijn en ademhalen.

Mijn moeder werkte als maatschappelijk werkster. En ze zorgde voor het huishouden. Van mijn moeder leerde ik dat structuur belangrijk is en dingen afmaken. Mijn vader kon niet zonder de structuur die mijn moeder bood. Structuur biedt houvast. Wij deden thuis veel dingen op precieze tijdstippen. Voor mij voelde deze structuur soms ook weleens tegenstrijdig met de boodschap van mijn vader en beknellend - als vasthouden in plaats van houvast bieden - waar het loslaten en het gebrek aan sturing van mijn vader weleens onduidelijk en onveilig voelde. Mijn vader was niet veel thuis. Altijd aan het werk. Of in een training, coaching, opleiding op zoek naar zijn plek in de wereld. Zo kwam het ook voor dat ik hem miste.

Kruispunten
Na de middelbare school, stond ik op een kruispunt. Meteen studeren of een tussenjaar? Ik had een duidelijke voorkeur voor Geschiedenis of Kunstgeschiedenis, maar ik dacht ook aan iets kunstzinnigs. Als iemand vroeg wat ik later graag wilde worden, zei ik steevast: kunstenaar, diplomaat of fabrieksdirecteur. Ik besloot dit eerst te onderzoeken in een tussenjaar op de Vrije Hogeschool in Driebergen. Tijdens dit jaar tekende, schilderde en boetseerde ik erop los, speelde ik toneel, iets wat ik ook al deed op de middelbare school, en werkte ik aan een filmscript op basis van Gerard Reve’s De Avonden. Ik kwam erachter dat een kunstenaarschap er voor mij niet inzat. Ook wilde ik mijn ouders, broer en zus niet achterna als mensenwerker.

Ik besloot Geschiedenis te gaan studeren en later Kunstgeschiedenis. Het kunstzinnige lonkte uiteindelijk toch meer dan een eventuele loopbaan in de diplomatie. Na mijn afstuderen stond ik opnieuw op een kruispunt. Kiezen voor een loopbaan in de toen zo door mij gepercipieerde stoffige kunstsector? Of toch iets geheel anders? Het werd dat laatste. Ik besloot te gaan werken in de tijdschriftensector. Een dynamische, creatieve sector met een spannend kosmopolitisch karakter. En omdat ik niet een te soft beroep wilde en veel geld wilde verdienen, koos ik voor een loopbaan met commerciële managementfuncties en later het zelfstandig ondernemerschap. Tijdens mijn leven bleef ik veel belangstelling houden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Uiteindelijk besloot ik in 2012 om mij om te scholen tot coach en trainer.

Levensthema’s
Controleren, loslaten, vertrouwen, sturen, delegeren, gemis, loopbaankeuzes maken, dit zijn zo al een paar thema's die in een eenvoudig verhaal als hierboven aan de orde zijn. Thema's die zowel in de dynamiek van prive als werksituaties spelen. Verder omvat mijn levensverhaal onder meer studeren, studententijd, gezinsvorming, opvoedingsperikelen, een geweldloze scheiding, samengestelde gezinsvorming, liefde, dood, geluk, pech, verlies en succes. En een loopbaan met succes- en faalmomenten. Herken je iets? Of komt jouw verhaal met jouw eigen thema’s naar boven? Het levensverhaal of de bedrijfsgeschiedenis, vormen belangrijke elementen in de coaching en training die ik aanbied.

Vandaag de dag
Nu ben ik co-ouder van een dochter en heb ik een fijne relatie met een vrouw met drie dochters. In mijn vrije tijd lees, studeer, wandel, zeil en kook ik graag. Ook organiseer ik coach- wandelreizen naar onder andere de Himalaya. En af en toe bevind ik mij op de yogamat. Ik hoop ooit nog eens zeilend de oceaan over te steken.

veelgestelde vragen »
(e-)coaching & training »
plan een telefonisch consult »

Contactgegevens —
Slaakstraat 5-4hg
1078 BC Amsterdam
+31 6 50693901